"W ciemnej dolinie" o schizofrenii.


Byłam "W ciemnej dolinie" razem z rodziną Galvinów, nie udało mi się przygotować na treść tej książki.


Niedowierzanie, złość, smutek, szok i rozpacz.

Sześcioro dzieci Mimi cierpiało z powodu schizofrenii i innych zaburzeń, które nękały rodzinę przez większość ich życia. Dorosłe dzieci odkrywają przed nami karty całej historii. Fakty związane z próbami leczenia, eksperymentalne metody, ogromne dawki leków i nieskuteczne terapie.

W trakcie czytania nie mogłam odrzucić od siebie myśli, co by było, gdyby te wydarzenia miały miejsce teraz? Czy współczesny świat, rozwinięta medycyna, większa edukacja na temat chorób psychicznych, zmieniłyby życie czternastoosobowej rodziny?

Mimi była matką, ja też nią jestem, znalazłam wspólny mianownik i zastanawiałam się nad tym jak ja bym postąpiła, ale nie potrafię zrozumieć jej toku rozumowania. Rodzinę dotknęła ogromna tragedia, młodsze dzieci cierpiały z powodu choroby starszych, starsze nie potrafiły dobrze traktować młodszych, do tego rodzice oddali się od siebie, nie tworząc wspólnego frontu.

Schizofrenia często wywołuje urojenia, wydaje się, że jedzenie jest zatrute, śledzi cię policja, ktoś spiskuje przeciwko tobie, a najbliższe osoby życzą ci śmierci. Choroba przejmuje kontrolę i tak zawładnęła całą rodziną Galvinów.

Autor przedstawia mnóstwo faktów, bezcenne są rozmowy z żyjącymi członkami rodziny, wyłania się z nich przerażający portret, pełen prawdy i dramatycznych wydarzeń. Kolker nie ocenia, w książce jest współczującym narratorem, który przygląda się z boku i czasem klepie po ramieniu.

„Raz na jakiś czas, robiąc kolejną niespodziewaną i niepojętą rzecz, Mimi Galvin przerywała na moment, brała oddech i pytała samą siebie, jak to się stało, że znalazła się w tej sytuacji.”

Wystarczy zerknąć na daty, aby zrozumieć, że historia rodziny Galvinów nie jest odległa, a schizofrenia dalej jest głęboką studnią pełną pytań, na które wciąż brakuje odpowiedzi.

Na zdjęciu moja mama, pielęgniarka pracująca na zamkniętym oddziale psychiatrycznym.

10/10

Popularne posty z tego bloga

Idealna gra na jesienne wieczory! Fighting Fantasy

Jak pokochać komedie kryminalne? "Niedaleko pada trup od denata" Iwona Banach

Najlepsze książki z 2020 roku!